fbpx

Website laten maken?

De complete gids voor ondernemers.

Je hebt je droomjob gevonden als zelfstandige in een branche waar jij volledig in thuis bent. Elk aspect van je business heb je met zorg verzorgd. Het enig wat nog ontbreekt is je online aanwezigheid. Een complete website laten maken staat nog op je to-do lijst.

Je beseft dat online ondernemen écht essentieel is in dit tijdperk. En je weet maar al te goed dat je dagelijks potentiële klanten mis loopt die online naar jouw diensten of producten zoeken. Meteen iets aan doen denk je dan! Waar wat nu? Hoe pak je dit het beste aan?

Ga je een website laten bouwen door een webdesigner of zelf een website ontwikkelen? Zoek je een basic en goedkope website met toch een professioneel webdesign? Of wil je net een high-end, professionele website maken met alle mogelijke ditjes en datjes? Kies je voor een complexe website laten maken met veel technische kantjes, wil je een creatieve website laten maken of een fotografie website laten maken dat vooral bestaat uit een galerij vol foto’s?

Hoe dan ook is de eerste stap ‘kennis vergaren’. Je zou natuurlijk bij de eerste de beste website bouwer een WordPress website laten maken, of zelf aan de slag gaan. Maar dan eindig je hoogstwaarschijnlijk met een website of webshop die helemaal niet presteert zoals jij dat zou willen.

Wij geven je hieronder onze beste ‘website laten maken tips’. Met uitleg en oplossingen!

[BONUS] Wij hebben ook een handige checklist voor je gemaakt: 44 belangrijke tips voor een conversie boost. Klik HIER om deze gratis te downloaden.

Doel van een website laten maken

Ja je wilt online vindbaar zijn, je wilt dat je bestaande klanten je snel vinden voor de info op je site, en je wilt liefst ook (een heleboel) nieuwe klanten werven. Je wilt een zakelijke website maken dat een meerwaarde is voor je bedrijf. Zo zijn er nog veel meer doelen die je als ondernemer kan behalen door een nieuwe website laten maken, zelfs al wil je een simpele website maken. En het is net aan de hand van die doelen dat je een webbureau, een webdesign bureau contacteert. Een website bouwen zonder duidelijke doelstelling is zoals een huis bouwen zonder blauwdruk.

Maar hoe bepaal je nu het doel van je website? Aan de hand van welke criteria ga jij je zakelijke website laten ontwerpen of je webshop laten bouwen? Dat is eigenlijk heel simpel. Stel jezelf de vragen: “Wat is er precies nodig om mijn omzet aanzienlijk omhoog te krijgen?” en “Hoe kan mijn online aanwezigheid daarvoor zorgen?”

Je snapt het al, een website ontwerpen of een professionele website laten maken houdt veel meer in dan mooie foto’s en een leuke tekst. Er moet echt over nagedacht worden.

De volgende pijlers helpen je alvast op weg je online doelstellingen te behalen.

Bepaal je USP (Unique Selling Point), de reden waarom potentiële klanten bij jou moeten kopen en niet bij je concurrent. Wat onderscheidt jou van hen?

Zorg ervoor dat je doelgroep goed omlijnd is. Wie wil je bereiken?

Kies een killer domeinnaam en een server die je website of webshop vlot kan laten draaien.

Zorg ervoor dat je zakelijke website helemaal in overeenstemming is met de visie van je onderneming en volledig gericht is op conversie (het omzetten van bezoekers naar klanten).

Plaats content die je potentiële klanten omverblaast, en liefst ook nog eens overtuigt. Gebruik maken van een goede content en marketing strategie zorgt meteen voor meer conversie. Denk maar aan SEO en SEA.

Ga zeker niet te licht over het design van je site! Een goede webdesigner weet welke kleuren, patronen passen bij welke doelgroep en voor welk doel.

Wat?? USP, SEO, SEA? Conversie? No worries, deze begrippen komen hieronder nog aan bod!

Nu, je hebt je doelen bepaald en je bent (samen met je webdesigner) aan de slag gegaan met een top strategie. Maar hoe weet je nu of de strategie daadwerkelijk werkt? Hiervoor gebruik je Google Analytics. Een analytische tool dat de prestaties van je website in kaart brengt. Hier moet je wel mee leren werken.

Domein en webhosting

Een volgend punt om over na te denken bij een website of webshop laten maken is het domein en de hosting. Maar laat ons eerst eens verduidelijken wat deze begrippen juist inhouden.

Wat is een domein?

Wel, een domein is het online adres van je website of webshop. Het is de naam waarop je site gevonden kan worden op het internet. Denk maar aan weboplossingen.be. De domeinnaam is tweeledig. Het bestaat uit een naam, dit kan de naam van je bedrijf zijn, het product dat je verkoopt,  of één van de hoofdkeywords waarop je wilt ranken (gevonden worden op Google). Eigenlijk kan je met de domeinnaam alle kanten op.

Het andere deel is de extensie, de TLD (Top Level Domain). Meestal verwijst dit naar een land, denk maar aan .be, .nl, .es of .co.uk. Wanneer je internationaal wilt gaan, kies je best voor .com.

Je wilt natuurlijk een website maken met eigen domeinnaam, en daarvoor moet je een (betalende) domeinregistratie doen. Hou er wel rekening mee dat elk domein uniek is. Dit wil zeggen dat je bij een eigen website maken wel even moet checken of de naam die je wilt gebruiken nog vrij is.

Bij Weboplossingen maken we enkel gebruik van versleutelde domeinnamen, met SSL-certificaat. Sites met deze beveiliging hebben een extra “s”  in de URL. Dus https in plaats van http. Volgens Google is dit een ‘good practice’, wat wil zeggen dat je hiervoor beloond zal worden in de ranking (positie in de zoekresultaten).

Wat is webhosting?

Hosting is de ruimte die je krijgt op een server. Hierop kan jij je website laten maken en beheren. Er bestaan enorm veel hosts, en ze bieden allemaal hun webhostingpakketten aan met verschillende voordelen. Het is dan belangrijk om even na te gaan welk pakket bij welke host het voordeligst is voor jouw type website. Meestal zit de domeinregistratie en één of meerdere e-mailadressen al mee in het pakket.

Platform

Ok, nu heb je de ruimte en de naam, maar hoe maak je een website? En vooral, op welk platform ga jij je website maken? Met welke CMS (Content Management System) ga jij je site laten maken en beheren?

Één van de populairste is WordPress (WP). Dit open source systeem wordt het meest gebruikt wereldwijd, en daarom is deze ook het veiligste en het meest ontwikkeld. Je kan met dit systeem een website laten maken professioneel, volledig naar eigen wensen. Een WordPress website maken heeft als voordeel dat je de site gemakkelijk kan uitbreiden met allerlei functies in de vorm van plugins, en dat het systeem tegelijkertijd heel simpel is in gebruik. Je kan je website laten ontwikkelen door een webdesigner en daarna toch zonder al te veel moeite de site zelf beheren.

Design

Wanneer je denkt aan een site maken of een webshop bouwen denk je meteen aan het design. Vooral wanneer je bij een webdesign bureau een website bouwer inhuurt om een professionele website te laten maken. De meesten vergeten dat er achter dat design een hele strategie schuilt. Dat er veel studies gedaan zijn naar de contrasten, de vormen en de teksten die je gebruikt bij een Call-to-action. Dat er een reden is waarom je sidebar rechts of links staat. En nog veel meer.

Je website laten ontwerpen doe je dus best door een goede webdesigner die exact weet wat er nodig is in jouw branche en voor jouw doelgroep. Want een webontwikkelaar ontwerpt een website altijd in functie van je bedrijfsdoelstellingen. Hiervoor maakt de professional gebruik van beproefde designprincipes om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk resultaat haalt uit je websiteverkeer.

In het algemeen kunnen we wel stellen dat een overzichtelijk design al het halve werk is. Dit is zowel waar bij het laten maken van een simpele, goedkope website, bij het ontwikkelen van een goede webshop als bij een zakelijke website. Denk maar aan jezelf, wanneer jij online surft. Hoe vaak verlaat je een site omwille van een verwarrend, druk ontwerp?

Maar vergis je niet! Het design van een website gaat niet enkel om het uiterlijk. Misschien heb je al gehoord van ‘responsive design’ oftewel ‘mobile responsive’. Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar het vergt heel wat werk om een website mooi en overzichtelijk te maken op al je (mobiele) apparaten. Een webdesigner doet aanpassingen in het design zodat je professionele website zich automatisch aanpast aan het scherm waar het op wordt weergegeven.

En als je dan weet dat gemiddeld 60% van de internetgebruikers mobiel surft, dan weet je dat zo’n responsive design geen luxe is. Want 73% van de mobiele opzoekingen leidt tot een vervolgactie. Dus als je wilt dat je online bezoekers effectief overgaan tot actie (aankoop, registratie, reservatie, …) dan is zo’n mobile responsive website fundamenteel.

Content

De content op je site omvat alle tekst en informatie die je gebruikt. Als ondernemer is het bij een zakelijke website laten maken niet alleen belangrijk dat het design on point is. Maar bij een website ontwikkelen is een professioneel webdesign niet het enige wat van belang is. De content is minstens even belangrijk. Het is niet voldoende om een tekst te plaatsen zonder spellingfouten.

Nee, je wilt je potentiële klanten meenemen in een verhaal dat voor hen heel herkenbaar is. Je wilt hen met je woorden leiden naar de oplossing voor hun probleem/behoefte. Je woorden moeten de hand van je lezer als het ware vasthouden tot de check-out van je webshop.

Maar dat is niet alles wat je tekst moet doen. Je content moet je potentiële klanten ook op je website krijgen. Met SEO (Search Engine Optimization), oftwel zoekmachine optimalisatie, kan je gratis bezoekers krijgen op je zakelijke website. Hiervoor moet je de juist woorden gebruiken, in de juiste frequentie, op de juiste plaats. Zodat Google je website of webshop bovenaan in de zoekresultaten weergeeft.

De kunst is dan om via SEO zo hoog mogelijk op de eerste pagina te komen. Wanneer je kiest voor een website maken met WordPress, kan je met de Yoast plugin meten hoe je tekst het doet qua SEO. Dit is één van de meest populaire SEO plugins.

Marketing

Dus SEO is een manier om gratis potentiële klanten naar je website of webshop te krijgen. Maar via Google Adwords kun je ook nieuwe lezers aantrekken. Hiervoor betaal je om je site op de eerste pagina te zetten.

Het is je hoogstwaarschijnlijk al opgevallen. De sites die helemaal bovenaan of onderaan de Google pagina staan, met een aanduiding in een groen kadertje: [Adv.] De meest lucratieve plaatsen op de eerste pagina van Google kan je dus gewoon kopen. Je betaalt hier dan voor per klik.

Dit noemt men SEA (Search Engine Advertisement). Een bijna onvermijdelijke stap bij een nieuwe website laten maken, omdat het een tijdje duurt voor je SEO vruchten afwerpt. Laat ons zeggen dat SEA op korte termijn werkt, en SEO op lange termijn.

SEO en SEA vormen samen SEM (Search Engine Marketing). Een slimme combinatie van de twee zorgt voor een optimaal resultaat vanaf de lancering van je nieuwe website. Dit is trouwens ook een deel van professioneel webdesign. Het is iets dat je meteen moet bespreken met het webbureau dat aan de slag gaat met je zakelijke website.

Sociale media

Koppel je sociale media kanalen aan je website voor meer interactie en websiteverkeer. Je kan dit zeer efficient doen door actieknoppen te voorzien om een webpagina of blogpost te delen. Geef ook een inkijk van je facebook- of instagrampagina door een realtime feed op je website te laten plaatsen. Zo is de content die je creëert voor je sociale media ook zichtbaar op de website. Het is ook een slimme manier om meer volgers en likes te genereren.

Gaat het organisch groeien op sociale media te traag en wil je sneller schakelen. Dan kan dat door betalend te gaan adverteren. Platformen als facebook en instagram beschikken over een goudmijn aan data. Nuttige informatie als leeftijd, woonomgeving en interesses worden verzameld en aangeboden aan bedrijven om gerichte campagnes te voeren. Met een campagne bereik je dagelijks duizenden gebruikers die voldoen aan de voorwaarden van je ideale klant. Een groot voordeel van sociale media marketing is dat het aanzienlijk goedkoper is dan andere marketingvormen.

[ONLINE MARKETING] Heb jij interesse om aan de slag te gaan met online marketing? Wij hebben enkele voordelige formules uitgewerkt voor zelfstandigen en kmo’s. Klik HIER voor prijzen en details.

Beveiliging

Als ondernemer besef je intussen wel dat je op alles voorbereid moet zijn. Het is niet genoeg dat je opdracht geeft voor een website laten maken in WordPress. En dan denkt dat je met een goed design en goede content/marketing klaar bent.

Je hebt een alarmsysteem geïnstalleerd in je winkel, en dubbel slot in je magazijn, een wachtwoord op je zakelijke computer, … Je snapt al waar ik naartoe wil. Uiteraard is het belangrijk om ook de professionele website die je hebt laten ontwerpen volledig te beveiligen.

Waarom beveiligen, denk je dan? Wel, een website kan gemakkelijk gehackt of besmet worden met een schadelijke en/of spam virus. Denk maar aan spam mails die klanten kunnen krijgen in jouw naam, schadelijke downloads op je site of ongepaste foto’s in je webshop.

Natuurlijk komt dit niet zó vaak voor, maar je kan best het zekere voor het onzeker houden. Dus hoe kan jij je website beveiligen?

Bespreek de mogelijkheden met je webdesigner, en hou volgende zaken zeker in gedachten:

Begin met een moeilijk te achterhalen wachtwoord voor je website. Het beste wachtwoord is een combinatie van cijfers, letters en tekens. Gebruik liefst geen gewone woorden of namen. Wees creatief, en gebruik bijvoorbeeld de beginletters van een zin die je gemakkelijk kan onthouden. Zoals WomdbwvB – Weboplossingen maakt de beste websites van België. Je login-gegevens opslaan op je computer is trouwens zeker niet aan te raden. Schrijf deze liever op in een notitieboekje.

Gebruik een FTP-programma om de bestanden van je website te downloaden naar je computer. Kijk je webbestanden na op onregelmatigheden en laat een virusscanner geregeld zijn werk doen.

Maak back-ups van je website. Zo ben je niet meteen alles kwijt bij een verkeerde instelling of virus.

Beveilig je contactformulieren met een Captcha-code. Je bent dit ongetwijfeld al vaak tegengekomen. De gekke letter-cijfercombinaties die je moet overtypen om te bewijzen dat je geen robot bent.

Zorg voor een beveiligde verbinding op je website. Dit kan door een SSL-certificaat, waarover we het hierboven al eens hadden. Sites met deze beveiliging herken je door de extra “s” in de URL. Dus https:// in plaats van http://. Zo’n beveiligde website is vooral belangrijk als er betaald kan worden op je site, of als je een webshop hebt. Zo garandeer je aan je klanten dat de betaalgegevens door een beveiligde verbinding gaan. En Google ziet deze beveiligde sites ook graag, wat zich rechtstreeks vertaalt in een betere ranking.

Onderhoud

Je website staat en functioneert nu precies hoe jij het wilt. “Job done!” denk je dan. Af en toe wat nieuwe content en producten toevoegen, en voilà de site doet de rest!

Wel, dat is niet helemaal zo. Het is namelijk belangrijk om je site en de geïnstalleerde plugins up-to-date te houden. Dit is ook om te voorkomen dat er zich veiligheidsproblemen voordoen. Denk maar aan hackers en virussen. Bij de onderhoud van je site horen ook de back-ups. Het is van essentieel belang om geregeld een back-up te nemen van je webbestanden.

Om goed te blijven scoren bij Google moet je ook geregeld de werking en snelheid van je site optimaliseren.

En de hosting moet natuurlijk ook jaarlijkse verlengd worden. Maar hiervoor krijg je meestal automatisch een mailtje voor.

Wanneer je kiest voor een website laten maken zonder maandelijkse kosten, dan doe je dit onderhoud dus gewoon zelf. Je kan ook opteren voor een onderhoudspakket, in dat geval ontfermt het web bureau zich over de website onderhoud en ben jij altijd gerust.

Heb jij al een website en wil je het onderhoud uitbesteden? Neem dan zeker eens een kijkje naar onze supervoordelige onderhoudsformules.

Prijs

Maar wat kost een website nu eigenlijk? Wat zijn de gemiddelde kosten voor een professionele website laten maken en onderhouden? Een vraag die waarschijnlijk al sinds het begin van dit artikel in je hoofd spookte. En terecht! Je kan veel willen, maar het ontwerp van je website moet natuurlijk wel in je budget passen.

Maar om de tarieven te weten moet je beseffen dat de prijzen voor een website laten maken afhangen van verschillende factoren.

Kies je bijvoorbeeld voor bestaande webontwerpen, en laat je die aanpassen aan jouw noden, dan zijn de effectieve website bouwen kosten lager dan een website laten maken op maat. Wanneer een webontwikkelaar volledig van nul zou beginnen, komen er kosten bij. Dat is logisch.

De grootte van je project is ook essentieel voor het opstellen van een website offerte. Een site van één of twee pagina’s is natuurlijk wat anders dan een platform van meer dan tien pagina’s met een blog en een webshop.

Een laatste factor is de complexiteit, vaak heeft dit te maken met functionaliteiten die je wenst te hebben op de website. Bijvoorbeeld, een tandarts die een automatische reservatiemodule wil op de website en dit wil linken met zijn agenda.

De wijze waarop de bovengenoemde factoren drukken op de prijszetting is afhankelijk per web bureau. Je zal dan ook uiteenlopende offertes bekomen. Uit ervaringen van onze klanten weten we dat dit tot verwarring en soms zelfs frustratie leidt. Daarom hebben wij onze diensten in transparante servicepakketten gegoten. All-in formules met een vaste eenmalige prijs. Zo weet je precies wat je krijgt voor welk budget. En ben je zeker dat er geen onverwachte kosten volgen.

Benieuwd naar onze prijzen? Bekijk ze hier!

Deel deze tip!