fbpx

Wat is SEO?

Laat ik het zo stellen. Wil jij een breed doelgroep online bereiken, kosteloos?

Wil je snel worden teruggevonden in de Google zoekresultaten?

Denk je eerder lange termijn dan korte termijn?

Dan is SEO precies wat je zoekt! SEO is een acroniem voor ‘Search Engine Optimization’, in het Nederlands zoekmachine-optimalisatie.

Het is een organische (niet-betalende) methode om de vindbaarheid van je website in zoekmachines als Google te verbeteren. Door in te zetten op SEO genereer je continue websiteverkeer en verhoog je de kans op leadgeneratie.

SEO is echter wel een methode dat geduld vergt. De resultaten zijn niet instant zichtbaar, er zijn wel manieren om dit proces te versnellen. Verder in de blogpost delen we enkele quick wins die je meteen kan toepassen.

De tegenhanger van SEO is SEA (Search Engine Advertising). Met SEA ga je betalend adverteren om onmiddellijk een toppositie in de Google zoekresultaten te bekomen. De illustratie hieronder geeft je een goed idee over het verschil.

Waarom is SEO belangrijk?

Als ondernemer wil je een zo groot mogelijk doelpubliek bereiken. Om hierin te slagen moet je daar zijn waar je doelpubliek zich bevindt. En wat doet je doelpubliek als ze op zoek is naar je diensten en/of producten? Googlen! De belangrijkste plek waar je bedrijf zich moet manifesteren is Google. En liefst op de eerste pagina van de zoekresultaten want daar ligt de winst!

SEO is een slimme manier om een toppositie te bemachtigen in de Google zoekresultaten. Het krachtige aan SEO is dat het geen tijdelijke win is. Het is een investering in je online zichtbaarheid met langdurig effect. 

Enkele veelzeggende cijfers:

  • Ongeveer 93% van het online zoekverkeer verloopt via Google
  • Slechts 25% van de internetgebruikers navigeert voorbij de eerste pagina zoekresultaten
  • Meer dan 80% van alle B2B-aankopen start met een generieke zoekopdracht
  • Maar liefst 85% van alle kliks gaat naar organische zoekresultaten

SEO is als zuurstof voor een onderneming. Het is fundamenteel voor leadgeneratie en zou moeten deel uitmaken van elke marketingstrategie.

De voordelen van SEO op een rij:

  • Continue instroom van websiteverkeer. Door in te zetten op SEO verhoog je de kans op een hogere ranking en genereer je meer verkeer.
  • Prominente zichtbaarheid. Je wint online terrein in wat resulteert in snelle vindbaarheid. Je loopt hierdoor minder opportuniteiten mis.
  • Budgetvriendelijk in vergelijking met andere marketingtechnieken. Voor bezoekers die je krijgt via zoekmachines betaal je niets. Het vergt wel een inspanning om content te creëren en je website te optimaliseren.
  • Langdurig effect! Pagina’s die hoog in zoekmachines staan blijven bezoekers opleveren voor je website. Dit geeft dus een voordeel op lange termijn, voor maanden of zelfs jaren.
  • Autoriteit, door content te creëren en kennis te delen straal je vertrouwen uit.  Je zal hierdoor beoordeeld worden als een expert in de branche.

De basis van SEO

SEO rust op drie pijler

  1. Zoekwoordanalyse
  2. On-page SEO
  3. Off-page SEO

1. Zoekwoordanalyse

SEO draait om relevantie oftewel de mate waarin je content overeenstemt met de zoekopdrachten van je doelgroep. Bekijk Google als een datingbureau tussen zoekopdrachten en zoekresultaten. Het belangrijkste doel van Google is een zo relevant mogelijke antwoord bieden aan haar gebruikers. Hou dit goed in gedachte bij het creëren van je content.

SEO begint met een grondige onderzoek naar de meest relevante zoekwoorden. Concreet maak je een lijst met alle mogelijke zoekwoorden die je kan linken aan je bedrijvigheid. Ga hiervoor te werk met Google zelf. Typ enkele zoekwoorden in en analyseer de voorstellen die je krijgt. Vertrek altijd vanuit het standpunt van de klant. Gebruik pijnpunten en veelgestelde vragen als basis voor je zoekwoordanalyse.

Nog enkele tips:

  • Analyseer de content van de concurrenten die het hoogste scoren in Google. Belangrijk, ga geen content kopiëren! Google herkent gedupliceerde content en zal je hiervoor afstraffen.
  • Adverteer je via Google? Dan kan je gebruik maken van de zoekwoordenplanner. Een handige tool om inzicht te krijgen in de meest relevante zoekwoorden.
  • Maak je gebruik van Google Analytics, ga dan eens kijken naar de best presterende pagina’s. Gebruik de inhoud van deze pagina’s als inspiratie voor het creëren van andere content.

2. On-site SEO

Eenmaal je de juiste zoekwoorden hebt verzameld, is het tijd om aan de slag te gaan met je website. Laten we samen eens kijken naar enkele belangrijke aandachtspunten:

  • Google kan enkel tekst lezen, geen afbeeldingen. Maak daarom steeds gebruik van een ALT-tag om je afbeelding te omschrijven.
  • Vermijd complexe en lange url-structuren, kies voor een eenvoudige url dat een trefwoord bevat.
  • Zet regelmatig je trefwoorden in koptitels. Op deze manier geef je het belang aan van de trefwoord in je content.
  • Maak de metatags relevant, verwerk ook hier je trefwoorden voor een goed resultaat.
  • Denk aan een interne linkstructuur: gebruik je termen waar je al relevante pagina’s voor hebt? Link dan door naar die pagina.
  • De gemiddelde pagina met een topranking bevat 1.200 woorden. Google geeft de voorkeur aan langere contentpagina’s. Hou het wel relevant en kwalitatief.
  • Overdrijf niet met het gebruik van trefwoorden, overmatig gebruik wordt afgestraft.
  • Zorg voor een goede afwisseling van trefwoorden. Vermijd het gebruik van dezelfde trefwoorden voor meerdere contentpagina’s. Google geraakt hiervan in de war en weet dan niet goed welke pagina voorrang te geven.

Dit zijn enkele richtlijnen, SEO is echter een vakdomein op zich. Google wijzigt de spelregels ook nu en dan. Ben je niet helemaal thuis in SEO laat je dan bijstaan door een professional. SEO is te belangrijk en te fundamenteel om er lichtjes over heen te gaan.

3. Off-site SEO

Het voordeel van on-site SEO is dat je dit zelf kan controleren, off-site SEO helaas niet. Het gaat hier om zoekmachine-optimalisaties die buiten je website gebeuren en die je dus niet kan sturen. Het is wel een zeer efficiënte manier om je ranking in de zoekresultaten te verbeteren.

Bij off-site SEO ga je gebruik maken van externe marketingkanalen om websiteverkeer te genereren. Een belangrijk aspect hier is dat je vooral marketingkanalen wil gebruiken met een hoge autoriteit en relevantie. Je gaat dus op zoek naar blogs, sociale media profielen, populaire websites…gelinkt aan je bedrijvigheid. Vervolgens probeer je een referentie naar je website na te laten.

Hoe meer mensen naar je website of contentpagina linken, hoe hoger zoekmachines je gaan inschatten. Je bouwt hiermee ook autoriteit op.

Twee meest gebruikte vormen van off-site SEO:

  • Linkbuilding: je laat autoritaire websites zoveel mogelijk naar je website verwijzen. Zoekmachines zien deze hyperlinks als een indicatie van kwaliteit en belonen je dan met een topranking.
  • Sociale media: een snelle manier om je contentpagina’s meer zichtbaarheid te geven is door ze te laten delen op sociale media. Wanneer anderen op social media een link naar je website plaatsen, zal dit je hoger doen ranken.

Quick wins voor SEO

Zoals eerder vermeld is SEO een lange termijn strategie, de resultaten zijn niet onmiddellijk zichtbaar.

Wil jij het SEO-proces versnellen? Probeer dan een van deze quick wins uit:

  1. Influencer Marketing: schakel influencers in om je content te promoten. Op deze manier genereer je op korte tijd heel wat websiteverkeer en beloont Google je met een hogere ranking.
  2. Niche topics:  er is heel wat content op het internet en dat maakt het moeilijk om te klimmen in Google. Ga daarom op zoek naar niche topics binnen je branche en creëer daar rond super relevante content. Met deze truc verzamel je heel snel toprankings in Google en boost je de autoriteit van je website.
  3. How to’s: los praktische problemen op van je doelgroep. Doe dit door korte stappenplannen, mensen hebben de neiging om dit soort content snel te verspreiden. Als je gebruik maakt van video’s of afbeeldingen zorg er dan voor dat het gepaard gaat met tekstuele uitleg.

Wat is SEO kort samengevat?

Search Engine Optimization (SEO) of zoekmachine-optimalisatie is het actief verbeteren van de zichtbaarheid van een website of -pagina in de organische zoekresultaten van zoekmachines als Google.

Het is een budgetvriendelijke techniek om meer websiteverkeer te genereren. Het grootste voordeel is dat het een langdurig effect heeft en bijdraagt aan de autoriteit van je website.

GRATIS SEO ANALYSE

Benieuwd naar de SEO-score van je website?

Wij analyseren vrijblijvend je website op meer dan 100 parameters!

Vraag hier je SEO-rapport aan met alle verbeterpunten!

Deel deze tip!